Nakládání s finančními prostředky a majetkem osoby sociálně slabé, s duševním onemocněním a pod opatrovnictvím
On-line seminář
|
Variabilní symbol: |
0321 462 |
Datum konání: |
6.4.2021
|
Čas: |
9:00 do 14:15
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
|
Místo konání: |
Microsoft Teams (MS Teams)
, On_line (MS Teams) - Podrobné informace
|
Lektor: |
Mgr. Radka Pešlová
Odborník v sociálně-právní oblasti, sociální poradce. Pracovala na Úřadu práce, pro NRZP ČR, působila jako externí vyučující na Karlově univerzitě v Praze v oblasti sociálně-právní ochrany zdravotně postižených, nyní pracuje pro Diakonii ČCE a projekt sociální radce a vyučuje na zkouškách odborné způsobilosti veřejných opatrovníků.
Zaměřuje se především na oblast sociální podpory a pomoci sociálně slabých, pečujících a sociálních pracovníků, věnuje se opatrovnictví a lektorsky propojuje právo s výkladem pro neprávníky v sociální oblasti.
|
Akreditace u MPSV ČR: |
A2018/0602-SP/PC/VP
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
|
Cena kurzu: |
1900,- Kč
Akreditované kurzy u naší společnosti jsou osvobozeny od DPH podle §57 odst. 1 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH ve znění pozdějších předpisů.
V ceně prezenčního kurzu je zahrnuto občerstvení a školicí materiál.
|
Organizuje pobočka: |
Praha - ústředí - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR |
Přínos kurzu: |
-
On-line seminář – akreditované vzdělávání z pohodlí kanceláře nebo domova
-
účastníci před seminářem obdrží materiál ke kurzu v PDF formátu
TECHNICKÉ PARAMETRY
-
on -line seminář bude probíhat v prostředí Microsoft Teams; instrukce jsou v češtině
Účastníci
-
mohou použít 3 různá rozhraní - všechny jsou 100% funkční:
1. internetovou aplikaci funkční v internetových prohlížečích (Google Chrome, Microsoft Edge, Opera) - jako byste si prohlíželi internetové stránky
2. aplikaci ke stažení a instalaci v PC / notebooku
3. mobilní appku na stažení pro Android i iOS,
-
po přihlášení, 1-2 dny před seminářem mohou využít hodinový slot, kde si mohou vyzkoušet funkčnost připojení na své straně a pokud zjistí technický problém, náš administrátor jim poradí nebo doporučí, co si vyžádat od jejich IT specialistů, aby to při ostrém webináři fungovalo.
-
1-2 dny před seminářem obdrží unikátní kód - odkaz do týmu, ve kterém bude probíhat webinář.
-
na začátku semináře bude prostor pro ověření připojení a nácvik komunikace v rozsahu cca 5 - 10 minut
-
po absolvování celého semináře, obdrží osvědčení o absolvování akreditovaného vzdělávacího programu, a to poštou
POŽADAVKY AKREDITACE - je třeba zajistit, aby:
-
každý účastník byl přihlášen samostatně, pod svým celým jménem
-
se účastník zúčastnil celého programu
DOPORUČUJEME:
-
ověřit, zda mají účastníci zabudovaný mikrofon, případně připojit externí (lze využít např. sluchátka s mikrofonem k mobilnímu telefonu); možná je však komunikace i prostřednictvím chatu
ŽÁDÁME, abyste u on-line kurzů:
již v přihláškách uvedli přímé kontakty na účastníky – pro komunikaci před kurzem
|
Anotace: |
Lidé, kteří potřebují pomoc sociální služby, rodiny nebo opatrovníka mohou k tíži svého postižení přicházet rychle nebo zdlouhavě. Systém ochrany ale není stejně rychlý jako nemoc. Může se tedy stát, že člověk ještě nemá někoho, kdo by mu s finančními otázkami (nájem, úhrady, půjčky, placení základních potřeb, nákupy věcí dlouhodobě spotřeby, sociální dávky) pomohl, ale už nemá schopnost situaci řešit.
V těchto chvílích může dojít k jeho zneužití („šmejdi“), poškození jeho práv, protože není schopen plnit své závazky (bezdomovectví na základě neplacení nájmu), k ohrožení chudobou (pro nemožnost získat legálním způsobem příjmy). Taktéž může dojít k nadužívání moci nad touto osobou (opatrovník nerespektuje přání osoby; sociální služba samovolně užívá prostředky dle svého uvážení).
Finanční otázky (především dluhy) však jde řešit i zpětně. Postupy to ale nejsou jednoduché a chce to trochu praxe, obratnosti a chuti pomoci. Pokud sociální pracovník nebo opatrovník umí pomoci, mohou člověku pomoci zachránit tisíce korun.
|
Cíle kurzu: |
Seminář si klade za cíl seznámit účastníka a poskytnout mu nástroje na účinný boj s dluhy osoby závislé na pomoci, podpoře a opatrovnictví. Účastník by měl zvládnout základní rozvahu a analýzu finanční situace klienta a aplikovat vzory podání. Zároveň by účastník měl být schopen v budoucnu rozlišit samovolné a neoprávněné nakládání ze strany sociální služby, opatrovníka a třetích osob.
|
Program: |
1. Úvod
-
Představení lektora, uvedení do kurzu a jeho cíle, očekávání účastníka.
-
Úvod do problematiky: představení zákonného podkladu a literatury.
2. Právo osoby samostatně nakládat se svými finančními prostředky a majetkem
-
Schopnost rozhodovat a jednat, jak odhadnout možnou neplatnost jednání, zneužití osob s duševním postižením (fiktivní půjčky, "šmejdi),
3. Nakládání s finančními prostředky osoby v rámci sociální služby
-
vedení účtů v sociální službě (depozitivní účty ano/ne),
-
rozhodování služby o nákupech a dalších úhradách z uložených prostředků,
-
podpora uživatelů služeb v samostatnosti (hranice, rizika, nápomoci, zatížení pracovníků),
-
odpovědnost za škodu při správě majetku,
-
řešení finanční situace u osob v opatrovnictví,
-
spolupráce služby a opatrovníka,
-
vyúčtování správy (je služba povinna se zodpovídat opatrovníkovi nebo soudu),
-
smlouvy mezi službou a opatrovníkem o nakládání s finančními prostředky,
-
kdo komu slouží (služba uživateli, služba opatrovníkovi, opatrovník uživateli, opatrovník službě, kde je samostatnost uživatele a hranice nápomoci).
4. Právo osoby samostatně nakládat se svými finančními prostředky a majetkem v rámci opatrovnictví
-
samostatné právní jednání osoby omezené ve svéprávnosti/pod opatrovnictvím,
-
vedení účtu na obci/na jméno opatrovance (depozitní účty ano/ne),
-
nakládání s částkou nad rámec soudního rozhodnutí (opatrovance mimo sociální službu a u opatrovance ve spolupráci se sociální službou),
-
vydávání prostředků opatrovanci (docházka na úřad oproti podpisu, přidělování prostředků ve službě, platby poskytované přes rodiny, donáška prostředků opatrovanci, nákupy s opatrovancem),
-
rozdíl mezi sociální prací a opatrovnictvím při nákupech pro opatrovance,
-
odpovědnost za nehospodárné nákupy, bez účtenek.
5. Platnost a neplatnost právního jednání
-
učiněného ve službě samotnou osobou před/po omezení svéprávnosti, zmocněncem, opatrovníkem v rámci pravomoci/mimo svou pravomoc,
-
učiněného při jednání s úřady osobně, na základě plné moci, s procesním opatrovníkem,
-
učiněného v soukromé oblasti (půjčky, exekuce, poplatky, nehrazení poplatků, prodej majetku ne/výhodným způsobem, zneužívající klauzule ve smlouvách),
-
pomoc ze strany sociální práce,
-
pomoc ze strany sociálních služeb.
6. Nekalé praktiky při uzavírání smluv
-
neběžné právní jednání osoby s omezením svéprávnosti a souhlasy dalších subjektů,
-
zneužívající ujednání,
-
odstoupení od spotřebitelské smlouvy, pomoc při spotřebitelských sporech, možnosti bezplatné právní a sociální pomoci.
7. Dokazování neplatnosti před a po omezením svéprávnosti
-
zneplatňování, dokazování, souhlasy soudů,
-
možnost využití citlivých údajů opatrovance jako důkaz,
-
postup opatrovníka a dalších zástupců/podpůrců,
-
při řešení neplatnosti smlouvy (možnosti sociálního pracovníka),
-
oprávněnost a neoprávněnost dluhu/splátek/poplatků,
-
doručování,
-
bezdůvodné obohacení.
8. Exekuce
-
správný a nesprávný postup při výkonu či exekuci,
-
uvěřitelný a neuvěřitelný dluh,
-
příklady z praxe
-
vznik/neplatnost počátečního jednání.
9. Závěrečná diskuse
-
otázky a odpovědi,
-
závěrečná diskuse
|