Kurzy a školení - nabídka kurzů a školení - detail kurzu

Šikana ve škole. Co potřebují vědět sociální pracovníci.

NOVINKA, Akreditace i u MV ČR

Variabilní symbol: 6123005
Datum konání: 13.1.2023
Čas: 9:00 do 15:45
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
Místo konání: VCVS ČR, o.p.s. Mezírka
Mezírka 1, 602 00 Brno - Podrobné informace
Lektor: PhDr. Jan Vyhnálek, Ph.D.

Lektor vzdělávání v oblasti NRP (sociální pracovníci, OSPOD, pěstouni)

Lektor úvodních kurzů budoucích pěstounů a osvojitelů NRP, Plzeňský kraj, v oboru psychologie výchovy a pedagogika

Člen komise sociálně právní ochrany dětí v Plzni

Lektor a supervizor kurzů dobrovolnické organizace SADBA, v oboru psychologie výchovy a pedagogika

Akreditace u MPSV ČR - Kombinovaná: A2022/1002-SP
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
Cena kurzu: 2550,- Kč
Akreditované kurzy u naší společnosti jsou osvobozeny od DPH podle §57 odst. 1 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH ve znění pozdějších předpisů.
V ceně prezenčního kurzu je zahrnuto občerstvení a školicí materiál.
Organizuje pobočka: Brno - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR
Cíle kurzu:

Absolventi vzdělávání mají hlubší porozumění tématu školní šikany díky integraci osobní zkušenosti, teoretických poznatků a praxe. Jsou vnímavější pro známky možné šikany v příbězích svých klientů a mají jasnější představu o možnostech prevence ze své profesní pozice. Umí definovat šikanu, vysvětlit, v jakém smyslu je patologií skupiny, rozlišují různá stádia jejího vývoje a vědí, jak souvisí s preventivními postupy. Uvědomují si úskalí prevence šikany spojená s její skrytostí, snadným zkreslením pohledu na situace, v nichž probíhá a chyby v jejím šetření a řešení. Mají jasnější představu o roli a odpovědnosti dospělých i o dlouhodobých dopadech šikany na vývoj dětí. Rozlišují zřetelně pozici dospělého a dítěte. Znají hlavní specifika zranitelnosti dětí s narušeným attachmentem vůči šikaně. Jsou lépe připraveni pro spolupráci se školami a rodinami, i pro rozlišování, kdy je na místě rozhodný preventivní postup.

Program:

1. Úvod

  • Představení tématu a základní struktury semináře. Úvodní kolečko: povzbuzení interakce, formulace očekávání.
  • Základní logika semináře v integraci informací ze tří hlavních zdrojů profesního růstu pracovníka v pomáhajících profesích: osobní zkušenost, teorie, praxe.

2. Integrace vlastní zkušenosti

  • Vlastní zkušenost s násilím a šikanou.
  • Stanovení pravidel bezpečné práce s tématem.
  • Individuální práce na základě otázek.
  • Sdílení ve dvojicích.
  • Práce s výsledky zkušenosti ve skupině.

3. Co je školní šikana a jak se projevuje

  • Vymezení šikany.
  • Šikana jako patologie skupiny, její vývoj.
  • Vyloučení jako základ šikany.
  • Odpovědnost dospělých.
  • Různé perspektivy vnímání šikany dětmi i dospělými.
  • Vážnost dopadů šikany na všechny zúčastněné: dopady na oběti, agresory, svědky, učitele, rodiny.
  • Seznámení se základní literaturou.
  • Kazuistiky.

4. Děti s narušením attachmentu a šikana

  • Vývojově vztahový pohled na dítě s poruchou attachementu.
  • Obtížně se začleňující dítě ve školním kolektivu.
  • Vztah učitel – žák a jeho specifika u dětí s narušením attachmentu.
  • Školní zkušenost těchto dětí jako šance i riziko.
  • Kazuistiky. 

5. Prevence

  • Primární prevence z pohledu sociálního pracovníka.
  • Osvěta ve školách a spolupráce školy a sociálních služeb.
  • Sekundární prevence.
  • Včasná detekce jako klíčový prvek.
  • Známky šikany.
  • Diagnostika typu a fáze šikany.
  • Hlavní chyby při práci se šikanou.
  • Dopady nevhodného řešení šikany.
  • Kazuistiky.  

6. Závěr

  • Shrnutí hlavních poznatků a principů.
  • Diskuse.
  • Kolečko zpětné vazby a integrace nejdůležitějších poznatků.