Šikana ve škole. Co potřebují vědět sociální pracovníci.Akreditováno i u MV, NOVINKA 2023 |
|
Variabilní symbol: | 5123129 |
Datum konání: | 5.9.2023 |
Čas: |
9:00 do 15:40 Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu. |
Místo konání: |
VCVS ČR o.p.s. - Střední Čechy Vítkova 10/241, 186 00 Praha 8 - Karlín - Podrobné informace |
Lektor: |
PhDr. Jan Vyhnálek, Ph.D.
Lektor vzdělávání v oblasti NRP (sociální pracovníci, OSPOD, pěstouni) Lektor úvodních kurzů budoucích pěstounů a osvojitelů NRP, Plzeňský kraj, v oboru psychologie výchovy a pedagogika Člen komise sociálně právní ochrany dětí v Plzni Lektor a supervizor kurzů dobrovolnické organizace SADBA, v oboru psychologie výchovy a pedagogika |
Akreditace u MPSV ČR - Kombinovaná: |
A2022/1002-SP Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu. |
Cena kurzu: |
2500,- Kč
Akreditované kurzy u naší společnosti jsou osvobozeny od DPH podle §57 odst. 1 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH ve znění pozdějších předpisů.
V ceně prezenčního kurzu je zahrnuto občerstvení a školicí materiál. |
Organizuje pobočka: | Střední Čechy - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR |
Anotace: | Školní šikana je rozšířený a svými dopady závažný jev. Sociální pracovníci, jejichž cílovou skupinou jsou rodiny a děti v riziku nepříznivého vývoje, se s tímto problémem často setkávají, i když o něm ne vždy vědí, protože je obvykle skrytý, obtížně rozpoznatelný a probíhá v nesnadno přístupném prostředí školy. Děti v náhradní rodičovské péči, ústavní péči, děti rodičů, kteří ve výchově selhávají a děti s poruchami chování jsou vůči šikaně oproti zbytku populace zranitelnější. Role sociálních pracovníků, zejména institucí SPOD, v sekundární prevenci školní šikany není jasně vymezená, ale je potenciálně účinným a důležitým zdrojem. Seminář nabízí na oblast sociální práce zacílený výběr poznatků o šikaně. Jeho cílem je prohloubit porozumění sociálně psychologickým dynamikám vzniku a rozvoje šikany ve skupině dětí, vymezit ji oproti podobným jevům, podat výčet možných známek a diagnostických vodítek šikany. Zaměřuje se na specifika zranitelnosti dětí s poruchami attachmentu, což je skupina tvořící převážnou část cílové skupiny sociálních služeb pracujících s dětmi. Přináší také hlavní principy sekundární prevence. Řadou kazuistik ilustruje poznatky a přispívá k motivaci a sensibilizaci účastníků k tématu prevence šikany. Seminář dává velký prostor sdílení zkušeností a diskusi. Lektor čerpá ze současného výzkumu i vlastní dlouhodobé poradenské praxe. Obsah programu na osvědčení: hlubší porozumění školní šikany, projevy, děti s narušením attachmentu a šikana, principy sekundární prevence Druh: základní |
Cíle kurzu: | Absolventi vzdělávání mají hlubší porozumění tématu školní šikany díky integraci osobní zkušenosti, teoretických poznatků a praxe. Jsou vnímavější pro známky možné šikany v příbězích svých klientů a mají jasnější představu o možnostech prevence ze své profesní pozice. Umí definovat šikanu, vysvětlit, v jakém smyslu je patologií skupiny, rozlišují různá stádia jejího vývoje a vědí, jak souvisí s preventivními postupy. Uvědomují si úskalí prevence šikany spojená s její skrytostí, snadným zkreslením pohledu na situace, v nichž probíhá a chyby v jejím šetření a řešení. Mají jasnější představu o roli a odpovědnosti dospělých i o dlouhodobých dopadech šikany na vývoj dětí. Rozlišují zřetelně pozici dospělého a dítěte. Znají hlavní specifika zranitelnosti dětí s narušeným attachmentem vůči šikaně. Jsou lépe připraveni pro spolupráci se školami a rodinami, i pro rozlišování, kdy je na místě rozhodný preventivní postup. |
Program: | 1. Úvod
2. Integrace vlastní zkušenosti
3. Co je školní šikana a jak se projevuje
4. Děti s narušením attachmentu a šikana
5. Prevence
6. Závěr
|