Lektor: |
Mgr. Tereza Coufalová, MBA
-
Vedoucí odboru Kanceláře ředitelky Plzeňského kraje, KÚ PK. Do října 2022 tajemnicí MěÚ Planá.
-
Lektorská činnost od roku 2003 - akreditované programy - vstupní vzdělávání úředníků, hodnocení zaměstnanců, výběrové řízení, vzdělávání zastupitelů pro Magistrát města Plzně.
-
Lektorská činnost pro vzdělávací agentury ImS, VŠ, úřady ÚSC, Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů, SMO, a to v oblasti pracovního práva, řízení lidských zdrojů a komunikačních dovedností.
|
Cíle kurzu: |
Cílem je seznámit účastníky s povinnostmi zaměstnavatelů, ale i zaměstnanců v oblasti uzavírání pracovněprávních vztahů, vedení personální evidence, změn a ukončení pracovních poměrů. Určování pracovní doby. Čerpání dovolené. Náhrady mzdy, ve vazbě na překážky v práci. Řešení problematiky pracovních úrazů. Dále se přítomní seznámí s dalšími právními předpisy, které se úzce váží do Zákoníku práce a to především Zákonem o zaměstnanosti, dopadem zákona o úřednících územně samosprávných celků a případně i služebního zákona.
|
Program: |
1. Aktuality z pracovního práva
-
novelizace zákoníku práce a příslušných pracovněprávních předpisů
-
změny navázené na pandemii COVID-19 (překážky v práci, doručování, práce z domu apod.)
2. Obecně k pracovnímu právu - rozdělení základních pracovněprávních vztahů.
-
Vymezení pracovního práva, vztah k občanskému právu a k dalším odvětvím. Upozornění na důležité prameny-právní předpisy. Poukázání na základní zásady pracovněprávních vztahů a jejich projevy (typicky právo na spravedlivou odměnu a nastavení platového předpisu a platového výměru, dále právo na rovné zacházení, vhodné pracovní podmínky – např. otázka k zajištění stravování apod.).
-
Vymezení pracovního poměru vs. další pracovněprávní vztahy a obecně ke vzniku pracovního poměru, včetně předsmluvních vztahů apod. Rozbor povinných a vhodných doplňkových náležitostí pracovní smlouvy (tj. co by měla pracovní smlouva obsahovat a v jaké formě, např. souvislosti s vymezením místa výkonu práce – jak široce lze sjednat), sjednávání zkušební doby, pracovního poměru na dobu určitou apod.
-
Náhrada výdajů v souvislosti s výkonem práce, DPČ. DPP.
3. Pracovní právo ve veřejné správě.
-
Specifika závislé práce při výkonu práce ve veřejné správě. Jak a kde se liší právní úprava a pracovní podmínky zaměstnanců v běžném soukromém sektoru od zaměstnanců ve veřejné správě (typicky úředníků územně samosprávných celků, popř. odlišnosti běžných zaměstnanců od úředníků).
-
Upozornění na rozdílnou úpravu při vzniku i skončení pracovního poměru, specifika týkající se dovolené, pracovního času, pracovních cest, přesčasů, stravného a náhrad cestovních, odměňování (např. osobního „ohodnocení") apod.
-
Zvláštnosti úpravy pracovní doby a provázání s aktuálními potřebami a postupy - práce z domu, změny rozvrhu práce.
4. Specifické otázky výkonu práce.
-
Vysílání na pracovní cesty a cestovní náhrady (tj. kdy a kam je možné zaměstnance vyslat a kdy může zaměstnanec vyslání odmítnout, jaké cestovní náhrady musí být a za jakých okolností poskytnutí, co je při pracovní cestě pracovní dobou a za jaký úsek pracovní cesty náleží zaměstnanci plat).
-
Práce z domu (jak zajistit možnost výkonu práce z domu, tj. jak vhodně sjednat (určit práci z domu, co vše by měla případná dohoda obsahovat a na co si dát pozor).
-
Otázky pracovní doby ve veřejné správě. Jak správně rozvrhnout pracovní dobu, popř. jak zařídit pružné rozvržení pracovní doby. Kolik hodin týdně může zaměstnavatel zaměstnanci rozvrhnout a jak, kolik hodin přesčasové práce je zaměstnanec povinen vykonat.
-
Povinnost k náhradě majetkové škody a nemajetkové újmy. Kdy odpovídá zaměstnanec za škodu, která zaměstnavateli vznikne a naopak (je zaměstnavatel povinen zaměstnanci nahradit škodu, která mu vznikne během služební cesty na oblečení ve vlaku? Může zaměstnavatel zaměstnanci případnou zjištěnou majetkovou škodu strhnout z platu?).
-
Sjednání pracovní pohotovosti, právo na odpojení se, používání služebního/soukromého mobilního telefonu, notebooku, auta apod.
5. Skončení pracovního poměru.
-
Jakým nejvhodnějším způsobem lze pracovní poměr rozvázat apod. Jaké nároky zaměstnanci (úředníkům a vedoucím úředníkům) při skončení pracovního poměru náleží (kdy má nárok na odtupné, popř. zvýšené odstupné apod.).
-
Zvláštnosti spojené s dovoláním a vzdáním se vedoucího místa.
6. Závěr, diskuse
|