Kurzy a školení - nabídka kurzů a školení - detail kurzu

3S pro Standardy kvality sociální služby - Srozumitelně, Stručně a Systematicky

NOVINKA

Variabilní symbol: 5124137
Datum konání: 10.12.2024
Čas: 8:30 do 15:10
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
Místo konání: VCVS ČR o.p.s. - Střední Čechy
Vítkova 10/241, 186 00 Praha 8 - Karlín - Podrobné informace
Lektor: Bc. Petr Novotný, DiS.
  • Vystudoval Masarykovu univerzitu, Pedagogická fakulta, katedra Sociální pedagogiky.
  • Získal profesní kvalifikaci LEKTOR DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ na Mendelově univerzitě v Brně.
  • Od roku 2022 působí na pozici metodika pro práci na revizi a aktualizaci standardů kvality v ParaCentru, Fenix z.s.
  • Od roku 2019 v CSS p. o. Brno - sociální pracovník, metodik 23 městských registrovaných sociálních služeb, jejichž zřizovatelem je PO Magistrátu města Brna.
  • Externí konzultant v oblasti kvality sociálních služeb v Diecézní charitě Brno, terénní služba Sv. Františka
Akreditace u MPSV ČR - Kombinovaná: A2024/0109-SP/VP
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
Cena kurzu: 2500,- Kč
Akreditované kurzy u naší společnosti jsou osvobozeny od DPH podle §57 odst. 1 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH ve znění pozdějších předpisů.
V ceně prezenčního kurzu je zahrnuto občerstvení a školicí materiál.
Organizuje pobočka: Střední Čechy - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR
Anotace:
Kurz v rozsahu 8 hodin je zaměřen na pracovníky poskytovatele sociální služby - sociální pracovníky, metodiky sociální služby, vedoucí pracovníky a případně další členy multidisciplinárního týmu, kteří mají na starosti tvorbu či aktualizaci písemných metodik a pravidel. Standardy kvality ve znění vyhlášky č. 505/2006 Sb. zde budou jednotlivě rozebrány a představeny jako vzájemný provázaný systém, kde jednotlivá kritéria na sebe navazují, dávají smysl. Budou představeny základy práce s textem a formulací pravidel tak, aby byly užitečné, čtivé a použitelné v běžné praxi. Kurz nabízí pohled na standardy kvality jako nepostradatelný a zároveň praktický nástroj pro poskytování služby, a to i v často problematických oblastech např. ochrany práv klientů, individuálního plánování služby či procesu hodnocení a zvyšování kvality služby. Zprostředkuje svým účastníkům základní náhled a pochopení kritérií jednotlivých standardů kvality, jejich vzájemnou provázanost a možné způsoby srozumitelného a stručného zpracování. Cílem kurzu je osvojení dovedností absolventů srozumitelně, stručně formulovat základní pravidla či metodiky služby, získat základní kompetence v oblasti revize a aktualizace standardů kvality.
 
Druh: základní
 
Obsah na osvědčení: definice, struktura, klíčové kritéria kvality, týmová spolupráce, tvorba metodiky, práce s textem, praktická aplikace poznatků
Cíle kurzu:
Účastníci získají základní orientaci ve standardech kvality, porozumí základním pojmům vycházejícím ze zákona o sociálních službách. Seznámí se základními pravidly pro stručnou a efektivní revizi/aktualizaci písemných pravidel služby, osvojí si základy práce s textem, tvorby postupů, pravidel či metodik v souladu s praxí sociální služby.
Program:

1. Úvod do zahájení kurzu

  • Prezence účastníků, úvodní slovo a představení lektora, seznámení se strukturou kurzu, tématy a časovou dotací. Představení jednotlivých účastníků, zmapování jejich očekávání či obav.

2. Definice a struktura standardů kvality, objasnění základních pojmů

  • Seznámení s platnou legislativou ČR v oblasti sociálních služeb - zákon č. 108/2006 Sb., vyhláška č. 505/2006 Sb. Kategorizace a definice pojmů ze zákona - nepříznivá sociální situace jako základ pro poskytování služby, zásady poskytované služby, vybrané typy soc. služeb (dle účastníků kurzu), základní činnosti, povinnosti poskytovatelů SS, smlouva o poskytování služby. Seznámení se strukturou standardů kvality, vytváření přehledu v souladu s požadavky zákona či inspekce kvality. Přirovnání struktury standardů kvality k struktuře domu. Rozčlenění standardů do čtyř tématických oblastí: 1) pevné základy služby (SQ č. 1, 13, 11, 8, 12); 2) kvalitní a stabilní struktura, (SQ č. 9, 10, 14); 3) naplnění a účel služby, (SQ č. 3, 4, 6, 5); 4) kontrolní mechanismy a údržba (SQ č. 2, 7, 15). Osvojení a upevnění znalostí v tématicky členěných oblastech standardů kvality. Důraz na vzájemné propojení, návaznost, zároveň potlačení duplicity, apel na praktickou využitelnost, přehlednost.

3. Seznámení s klíčovými kritérii standardů kvality

  • Rozlišení dokumentace na jednotlivé typy: metodiky, vnitřní pravidla, postupy, pokyny. Základní charakteristika uvedených stylů. Doplnění o možné příklady z praxe (na konkrétních kritériích). Základní typologie jednotlivých kritérií, rozlišení případů, kdy vyhláška striktně ukládá povinnost mít písemná vnitřní pravidla, a kdy pouze ukládá "měkčí" opatření v podobě doporučených postupů, opatření, apelu na určitý proces či rozsah povinností poskytovatele. Dále způsoby doložení plnění povinností vyplývajících z kritérií v praxi, možnosti zpracování dokumentace, rozčlenění, složení multidisciplinárního týmu a kompetence jednotlivých členů. Diskuze, podněty od účastníků - silné a slabé stránky práce na tvorbě standardů, možná rizika. Účastníci přinášejí vlastní podněty k diskuzi, svoje postřehy.

4. Týmová spolupráce - aktivizační hra

  • Skupina si vzájemně zaváže šátkem oči, až na jednoho člena. Ten se stane němým pasáčkem, ostatní budou v roli slepých ovcí. Pasáček nesmí mluvit, ovce zase nic nevidí. Všechny ovce se drží provazu, zatímco pasáček je nějakým způsobem (je němý) řídí a naviguje. Cílem aktivity je vytvořit pomocí slepých ovcí, které jsou součástí lana, obrazec - ideální čtverec. Modul slouží k aktivnímu odpočinku, naladění skupiny na další program, aktivizaci, budování vzájemné důvěry, naslouchání a spolupráce. Účastníkům se pomáhá odreagovat, vytvořit pocit sounáležitosti, vzájemného naslouchání, nutnosti spolupráce pro splnění stanoveného cíle. Očekávaný výstup: bez týmové spolupráce a naslouchání ostatním nelze dojít k očekávanému výsledku - stejně, jako v případě aktualizace či revize vnitřních pravidel služby.

5. Postup při tvorbě metodiky: základní body, obsah, struktura

  • Zjišťování potenciálu účastníků - návrhy, nápady a tipy účastníků pro dobré zpracování textu, jejich vlastní zkušenosti - pozitivní i negativní. Pravidla pro žádoucí strukturu textu - formální podoba dokumentu, přehlednost - práce s obsahem, odkazy, formulací textu. Způsob oslovení čtenáře - styl psaní v 2. osobě čísla množného, srozumitelné výrazy, odrážky, číslování a jiné. Upozornění na nejčastější chyby v přípravě metodik, datování + evidence průběžné aktualizace, způsoby pravidelného seznamování pracovníků s metodikami, plánování a prokazatelnost tohoto procesu.

6. Práce s textem - praktický výcvik

  • Účastníci rozdělení do více skupin (záleží na počtu přihlášených) dostanou od lektora výtisk textu na A4 - úryvek z vnitřní metodiky (situace střetů zájmů). Jedná se o konkrétní zpracování vybraného kritéria standardu kvality. Zpracování bude záměrně obsahovat chybné informace, obecné postupy, absenci prevence či konkrétních kroků. Skupinky dostanou vyměřený čas na revizi dodaného textu, objevení nedostatků, chyb, zbytečných frází či věcí, které vůbec nedopovídají tématu zadání kritéria vyplývajícího z vyhlášky. Společně s lektorem budou po splnění úkolu daný text rozebírat, porovnávat nalezené chyby či nejasnosti. Účastníci nabídnou vlastní řešení, opravu, formulace či způsoby zpracování. Lektor skupinu moderuje, hledá společně s účastníky vhodné řešení, zpracování, reflektuje nápady a postřehy. Na závěr výsledky společné práce shrnout, verifikují, zobecní základní prvky struktury, které lze uplatnit na veškerou písemnou metodiku. Navození koncentrace účastníků pro závěrečný praktický úkol.

7. Práce s praktickou aplikací poznatků

  • Účastníci se rozdělí do dvojic a každá dvojice si vylosuje jedno znění standardu kvality dle vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterému se bude věnovat. Po přidělení témat bude následovat samostatná, časově ohraničená práce dvojic. Při ní vyselektují základní témata/body, která vnímají jako důležitá pro zpracování - stanoví si formální strukturu standardu, dále jaká by byla přibližná navrhovaná podoba a rozsah. Dále pojmenují oblast své praxe (poskytované služby), kterou by daná metodika měla ošetřit, kdo do procesu bude zapojen, kdo s metodikou seznámen, kdo bude součástí revize.

8. Vyhodnocení úkolu

  • Po časovém limitu jednotlivé dvojice představí zpracování svého úkolu - návrh na strukturu písemné metodiky, její uplatnění v praxi, styl zpracování, způsob seznámení u týmu kolegů, případně u klientů služby. Jednotlivé dvojice reflektují svoji práci, nabízí pohled na věc, reagují na dotazy lektora. Do diskuze mají možnost zasáhnout ostatní dvojice, připomínkovat, ptát se, doplňovat.

9. Rekapitulace, zpětná vazba, závěr

  • Zhodnocení výsledků, výstupy, společné znaky, případné chyby. Shrnutí získaných poznatků z kurzu, prostor pro připomínky, zpětná vazba účastníků k zpracovávaným oblastem. Závěrečné zhodnocení obsahu kurzu a lektora.