Manipulace a konstruktivní sebeobrana - úvod do problematiky
|
Variabilní symbol: |
6224045 |
Datum konání: |
5.11.2024
|
Čas: |
9:00 do 14:00
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
|
Místo konání: |
HERTIN s.r.o.
Škroupova 1114/4, 702 00 Ostrava - Podrobné informace
|
Lektor: |
PhDr. Markéta Vaculová, MBA
-
Supervizor, kouč, metodik standardů kvality v sociálních službách, konzultant na člověka i na řešení orientovaného přístupu v práci se seniory a s lidmi s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví, poradce pro pozůstalé.
-
Od roku 2002 působí v sociálních službách, předtím v letech 1996 - 2000 pracovala v Psychiatrické léčebně Kroměříž. Mezi lety 2006 – 2013 pracovala v v sociálních službách na částečný úvazek + působila v business sféře jako regionální manager prodejních týmů. Od roku 2013 – dosud pracuje opět v sociálních službách, kde vystřídala pracovní pozice vedoucí sociálně zdravotního oddělení v DOZP, terénní sociální pracovnice v SAS, VŠ vyučující, aktivizační pracovnice v DS, všeobecná sestra v DZR, sociální pracovnice v SR, vedoucí pečovatelské služby a odborný metodický pracovník a supervizor pro standardizaci strategie podpory osob s atypickým chováním v rámci projektu Most do dobré praxe. Naposledy působila jako Odborný specialista v projektu Podporujeme hrdinství, které není vidět jako Vedoucí týmu provázejících pracovníků v podpoře domácí péče. V současné době působí M. Vaculová především jako konzultant a supervizor, příležitostně také jako mediátor a krizový intervent, pravidelně spolupracuje s MPSV na různých projektech.
|
Akreditace u MPSV ČR: |
A2021/0599-SP/PC
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
|
Cena kurzu: |
2350,- Kč
Akreditované kurzy u naší společnosti jsou osvobozeny od DPH podle §57 odst. 1 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH ve znění pozdějších předpisů.
V ceně prezenčního kurzu je zahrnuto občerstvení a školicí materiál.
|
Organizuje pobočka: |
Ostrava - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR |
Anotace: |
Seznámení se specifickým fenoménem mezilidské komunikace - manipulativní komunikací a chováním - a s možnostmi, jak s ním ve svém profesním životě zacházet, abychom omezili jeho destruktivní působení. Účastníci se naučí rozpoznávat nejčastěji používané manipulativní techniky a ujasní si, proč mohou být účinné a jaké jsou možnosti obrany. U technik kontramanipulace zdůrazníme vždy obě strany - jak dosáhnout správného psychického vyladění pro účinnou sebeobranu i jak účinně reagovat, co říct či jaké opatření udělat. Prostor bude věnován také výměně zkušeností, případům z praxe a dotazům.
Obsah programu na osvědčení: manipulativní komunikace a chování, manipulativní techniky, rozpoznání manipulace, agresivní chování, strategie řešení konfliktu
Druh: základní
|
Cíle kurzu: |
Absolvent získá vhled do problematiky mezilidské manipulace v komunikaci. Seznámí se s možnostmi rozpoznávání manipulativní komunikace a chování. Získá povědomí o principech, pravidlech a fázích zvládání manipulativního chování na profesionální úrovni. Získá vhled do komunikačních dovedností, jež jsou součástí konstruktivní sebeobrany, tzv. kontramanipulace. Naučí se vybrané strategie jednání s klientem s manipulativním chováním k zajištění efektivity při výkonu činností.
|
Program: |
1. Jak spolu mluvíme - běžná, profesní a manipulativní komunikace
-
Běžná, profesní a manipulativní komunikace.
-
Zásady profesní komunikace.
-
Pracovní role a její vliv na komunikaci a také na možnosti konstruktivní sebeobrany při setkání s manipulací v příkladech.
2. Emoční typologie a přesvědčování
-
Nelze nekomunikovat - nechtěná verbální a neverbální manipulace v komunikace.
-
Využití znalostí emoční typologie pro motivaci a přesvědčování.
-
Jak zvýšit psychickou odolnost vůči manipulaci.
-
Úvod do asertivity.
3. Rozpoznávání manipulace
-
Jak rozpoznat manipulace, vybraný typ manipulace.
-
Vědomá a nevědomá manipulace s lidmi.
-
Záměrné ovlivňování emočního stavu v komunikaci za účelem dosažení neoprávněného prospěchu.
-
Destruktivní manipulace.
-
Co manipulátor říká a co tím myslí?
-
Proč jsou manipulátoři úspěšní.
-
Popis modelových situací.
4. Nejčastější manipulativní strategie v praxi
Druhy manipulací:
-
zmatení partnera na úrovni racionálního uvažování,
-
vyvedení z emoční rovnováhy,
-
získání poziční převahy,
-
neoprávněný požadavek,
-
citové vydírání,
-
neoprávněná kritika,
-
sabotování spolupráce,
-
snaha o koalici.
Konstruktivní zvládání těchto vybraných manipulativních útoků.
5. Agresivní a arogantní chování klientů
-
Typologie podle motivace k agresivnímu chování (dominance, cholerický afekt, obranná agresivita, arogance, vyhrožování pomstou, frustrace, psychopatologie).
-
Arogance a nízká hodnota ega.
-
Účinná strategie zvládání pro vedení řízení či rozhovoru s klientem.
6. Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací
-
Základních pět strategií řešení konfliktů - odstupňování řešení.
-
Techniky kontramanipulace: parafrázování, "odkrytí hry", odmítnutí neoprávněného požadavku, ignorování nekonstruktivní kritiky, protiotázky aj.
-
Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací,
-
Načrtnutí řešení vybraných případů z praxe.
|