Kurzy a školení - nabídka kurzů a školení - detail kurzu

Práce s emocemi u dětí s vývojovými traumaty v kontextu sociální práce

On_line

Variabilní symbol: 5224125
Datum konání: 12.12.2024
Čas: 9:00 do 14:00
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
Místo konání: On_line (MS Teams)
, On_line (MS Teams) - Podrobné informace
Lektor: Bc. Alena Košťáková

Lektorka s 16-ti letou zkušeností v oblasti komplexní péče o rodinu. Speciální pedagožka se zaměřením na psychopedii s dlouholetou praxí v různých typech školských i mimoškolních zařízeních a sociálních služeb, konzultantka, lektorka mnoha seminářů a kurzů, sociální pracovník a terapeut v Sociálně aktivizačních službách pro rodiny s dětmi. Zaměření: komplexní péče o rodinu.  

 

 

 

Akreditace u MPSV ČR - Kombinovaná: A2024/1295-SP/PC
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
Cena kurzu: 2150,- Kč
Akreditované kurzy u naší společnosti jsou osvobozeny od DPH podle §57 odst. 1 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH ve znění pozdějších předpisů.
V ceně prezenčního kurzu je zahrnuto občerstvení a školicí materiál.
Organizuje pobočka: Plzeň - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR
Anotace:
Cílem vzdělávacího programu je předat účastníkům základní informace o teorii attachmentu a s ní související problematikou vzniku komplexního vývojového traumatu u dětí, které vyrůstají v náhradní rodinné péči, v ústavní výchově, ale i v biologických rodinách. V rámci kurzu se budeme příčinami vzniku komplexního vývojového traumatu, jeho projevech a dopadech do života dítěte, základními technikami pro zvládání projevů vývojového traumatu a možnostmi podpory a poradenství rodin či zaměstnanců institucí, které pečují o takto traumatizované děti.
 
Druh: základní
 
Obsah na osvědčení: dětské trauma a práce s ním, podněty, příčiny, jak podpořit výchovu dítěte, symptomy a psychopatologie, 
Cíle kurzu:
Kurz poskytne sociálním pracovníkům hlubší porozumění specifickým emočním potřebám a projevům chování u dětí ohrožených vývojovým traumatem (opuštěním biologickými rodiči, zanedbáváním, týráním či zneužíváním) a vybaví je základy bezpečné komunikace s emočně zahlcenými dětmi. Poskytne vhled do tématiky emočních projevů dětí a porozumění tomu, co se pod projevy skrývá – skrytým pocitům a traumatickým zkušenostem. Vedle základů krizové intervence ve vazbě na práci s emocemi nezletilých dětí nabídne kurz sociálním pracovníkům základní kompetence pro preventivní opatření a konstruktivní zacházení s nimi. Kurz je určen sociálním pracovníkům v oblasti SPOD NRP sociálních služeb pro rodiny a dětí apod. Kurz nabídne teoretické porozumění praktické příklady i zážitková cvičení v malých skupinách.

 

Program:

1. Úvod

  • Úvod, přestavení lektora, seznámení se s programem a účastníky.

2. Specifické otázky dětského traumatu - klasifikace, projevy, terapie

  • Úvod do problematiky traumatu, charakteristiky a typy psychického traumatu, jednorázové trauma, dlouhodobé vývojové trauma, rozdíly traumatu od smutku, ztráty, stresu, deprivace, PTSP.

3. Práce s traumatem v rámci terapie zaměřené na emoce

  • Traumatogenní podněty, příčiny traumatu, “tři typy mozků“, role nervového systému, transgenerační trauma, příklady kazuistik.

4. Jak podpořit výchovu dítěte s traumatem

  • Rizikové faktory ovlivňující trauma z hlediska času, lokality, osobnosti, prostředí, retraumatizace (rodina, škola, vrstevníci, výslech dítěte, rozhovor při zjišťování názoru dítěte).

5. Symptomy a psychopatologie

  • Symptomy traumatu – emocionální, kognitivní, fyzické, projevy společných symptomů v průběhu času, překrývající se symptomy, rizika v nesprávné diagnostiky, psychopatologie.

6. Jak a čím být nápomocen dětem s traumatickou minulostí v školském prostředí

  • Obranné adaptace dítěte – disociace a její podoby, kasuistiky, rozpoznání a screening. Jak vnímat jednání dítěte a rozlišit poruchu chování nebo vývojové trauma. Co může udělat pracovník OSPOD nebo kurátor pro děti a mládež.

7. Shrnutí tématu a závěr

  • Intervence a zásady práce s traumatizovaným klientem.
  • Základní intervence a možnosti práce s tělem, vnímavost na tělové signály, cvičení na dýchání a uzemnění, kreativní aktivity, zásadní principy a zásady pro práci s klientem.
  • Duševní sebehygiena pracovníka.