Kurzy a školení - na zakázku - detail kurzu

Manipulace a konstruktivní sebeobrana - úvod do problematiky

Moravský Beroun

Kód kurzu: 4125006
Datum konání: 21.3.2025
Čas: 08:30 do 15:00
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
Místo konání: Městský úřad Moravský Beroun
náměstí 9. května 4, 739 05 Moravský Beroun - Podrobné informace
Lektor: PhDr. Dagmar Ouhrabková, MBA
  • Od roku 2019 lektorování na zákazku, vlastní kurzy, koučink, terapie, jóga.
  • 20 let praxe v rámci tvorby a realizace vzdělávacích a preventivních projektů pro všechny věkové skupiny, a to na místní, regionální i mezinárodní úrovni.
  • Přednáší na Univerzitě Hradec Králové, katedra sociální patologie a prevence

 

 

Akreditace u MV ČR: AK/PV-517/2021 AK/VE-306/2021
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
Cena kurzu: Cena dohodou
Organizuje pobočka: Praha - ústředí - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR
Anotace:
Cíle kurzu:

Cílem vzdělávacího programu je prohloubit znalosti úředníků sociálně-právní ochrany dětí získané v rámci odborného vzdělávání, případně vstupního vzdělávání úředníků ÚSC, v oblasti vybraných specifických komunikačních fenoménů a dovedností. Účastník získá vhled do problematiky v mezilidské komunikaci. Získá povědomí o principech, pravidlech a fázích zvládání manipulativního chování na profesionální úrovni. Získá vhled do komunikačních dovedností, jež jsou součástí konstruktivní sebeobrany, tzv. kontramanipulace. Cílem je zefektivnit reflexi sociální interakce a konstruktivní sebeobranu úředníků při vedení řízení a správních úkonů dle dikce správního řádu.

Program:

1. Jak spolu mluvíme - běžná, profesní a manipulativní komunikace

  • Zásady profesní komunikace pro výkonu správních činností orgánu sociálně-právní ochrany dětí  v příkladech.
  • Pracovní role a její vliv na komunikaci a také na možnosti konstruktivní sebeobrany při setkání s manipulací v příkladech.

.

2. Emoční typologie a přesvědčování

  • Nelze nekomunikovat – nechtěná verbální a neverbální manipulace.
  • Využití znalostí emoční typologie pro motivaci a přesvědčování. 
  • Jak zvýšit psychickou odolnost vůči manipulaci.
  • Popis modelových situací OSPOD.

3. Rozpoznání manipulace

  • Jak rozpoznat manipulace, vybraný typ manipulace, manipulativní strategie v praxi OSPOD.
  • Vědomá a nevědomá manipulace s lidmi.
  • Záměrné ovlivňování emočního stavu v komunikaci za účelem dosažení neoprávněného prospěchu.
  • Destruktivní manipulace. Co manipulátor říká a co tím myslí. Proč jsou manipulátoři úspěšní.
  • Popis modelových situací v praxi

4. Nejčastější manipulativní strategie v praxi

  • Druhy manipulací: zmatení partnera na úrovni racionálního uvažování, vyvedení z emoční rovnováhy, získávání poziční převahy.
  • Záměrné ovlivňování emočního stavu v komunikaci za účelem dosažení neoprávněného výsledku v praxi OSPOD např. neoprávněný požadavek, citové vydírání, neoprávněná kritika, sabotování spolupráce, snaha o koalici.
  • Konstruktivní zvládání těchto vybraných manipulativních útoků.

5. Agresivní a arogantní chování klientů (OSPOD)

  • Typologie podle motivace k agresivnímu chování (dominance, cholerický afekt, obranná agresivita, arogance a nízká hodnota ega, vyhrožování pomstou, frustrace, psychopatologie).
  • Účinná strategie zvládání pro vedení řízení či realizaci vybraných správních úkonů, rozhovor s klientem.

6. Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací

  • Načrtnutí řešení vybraných případů z praxe úředníků OSPOD.
  • Základních pět strategií řešení konfliktů - odstupňování řešení.
  • Techniky kontramanipulace: parafrázování, "odkrytí hry", odmítnutí neoprávněného požadavku, ignorování nekonstruktivní kritiky, protiotázky aj.
  • Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací.