Kurzy a školení - nabídka kurzů a školení - detail kurzu

Asertivní jednání při práci s klienty

ON-LINE

Kód kurzu: 5126016
Datum konání: 16.1.2026
Čas: 9:00 do 14:00
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
Místo konání: MS_Teams
, On_line (MS Teams) - Podrobné informace
Lektor: Mgr. Věra Máchová
  • Profesionální lektorka v oblasti rozvoje osobních, komunikačních a manažerských dovedností
  • Psychodiagnostik a konzultantka při výběrových řízeních a personálních auditech.
  • Organizátorka Assessment Centre. 
  • OSVČ, praxe 22 let, z toho 17 let zkušeností se vzděláváním úředníků veřejné správy, sociálních pracovníků a pracovníků sociálních služeb.
  • Vystudovala psychologii na Masarykově univerzitě v Brně. Je certifikovanou lektorkou Asociace vzdělávání dospělých (AIVD) ČR. Absolvovala psychoterapeutický výcvik - psychoterapie zaměřená na tělo (biodynamická psychologie a biorelease).

Profil 2025 

Zkušená lektorka se zaměřením na rozvoj osobních, sociálních a manažerských kompetencí. Praxe 28 let, posledních 15 let cílovou skupinou jsou především úředníci, sociální pracovníci, pracovníci sociálních služeb a učitelé. Zabývám se také profesní, především pak manažerskou, psychodiagnostikou – jak u výběrových řízení, tak v rámci personálních auditů. V rámci projektů poskytuji poradenství v oblasti personalistiky. Od roku 2017 jsem rovněž supervizorkou OSPOD.

Akreditace u MPSV ČR - Kombinovaná: A2025/1196-SP/PC/VP
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
Cena kurzu: 2200,- Kč
Akreditované kurzy u naší společnosti jsou osvobozeny od DPH podle §57 odst. 1 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH ve znění pozdějších předpisů.
V ceně prezenčního kurzu je zahrnuto občerstvení a školicí materiál.
Organizuje pobočka: Střední Čechy - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR
Anotace:

V rámci vzdělávacího programu budou účastníci seznámeni se základními principy asertivního chování a jednání jako jednou z dovedností, jak přiměřeně a kultivovaně vysvětlit stanovisko k nárokům a zájmům klienta a přitom neporušit jeho práva. V rámci kurzu budou osvětleny konkrétní asertivní techniky, jejich uplatnění v praxi, např. jak odolávat nátlaku, jak odmítnout neoprávněný požadavek klienta. Rozebrány budou situace, ve kterých jsou různé techniky vhodné a využitelné a k lepšímu porozumění budou uváděny i modelové situace a příklady z praxe pracovníků. Součástí programu je i uvedení do problematiky zvládání negativních emocí a stresu, v němž má využití asertivních technik své důležité místo. Prostor bude i pro jednoduchá cvičení.

Cíle kurzu:

Absolvent vzdělávacího programu získá znalosti v oblasti účinné profesní komunikace s klienty, a to v emočně obtížnějších situacích. Naučí se účinně využít asertivní techniky při rozhovoru s klienty, tak aby napomohli prosazení oprávněných nároků klienta a dokázali klientovi věcně vysvětlit, jaké žádosti jsou již nepřiměřené. Pracovník by měl umět říct klientovi při neoprávněném nároku „ne“, aniž by se klient cítil poškozen. Seznámí se s oblastmi a technikami asertivity, získá povědomí o svých silných stránkách a rozvojových potřebách v oblasti asertivních dovedností. Bude schopen efektivněji komunikovat v náročnějších situacích a neagresivně prosazovat svůj názor či požadavek za současného dodržení zákona.

Program:

Úvod

Stanovení hlavního cíle vzdělávacího programu, obsahu a časového plánu vzdělávacího programu, očekávání a korekce očekávání účastníků. Seznam konfliktních situací z praxe účastníků.

Profesionalita: vědomá a řízená komunikace

Autorita - nástroj profesionality. Asertivita jako emočně-komunikační dovednost: mezilidská komunikace, prostředky komunikace, komunikační styly, asertivní dovednosti a asertivní techniky, zvládání emocí.

Asertivita v profesní roli

Funkce komunikace. Komunikace v rámci profesní role – povinnosti a omezení, naplnění smyslu pracovní pozice. Profesní komunikační dovednosti.

Asertivita prakticky, prevence a řízení

Empatické sdělení negativní zprávy. Reakce na (ne)konstruktivní námitky. Prosazení oprávněného požadavku. Přijímání kritiky. Vytknutí chyby. Odmítnutí neoprávněného požadavku. Odstupňovaná asertivita – 5 základních cest při řešení konfliktů. 

Manipulace a kontramanipulace v mezilidské komunikaci

Seznámení s problematikou. Zásady kontramanipulativní komunikace. Přehled typologii, rozlišení vědomé a nevědomé manipulace. 

Problémové situace z praxe účastníků případně mininácvik v modelové situaci

Vytvoření seznamu dalších problémových situací z praxe, společný rozbor a diskuse nad návrhy jejich řešení. Alternativně: procvičení technik „asertivní postoj“, „asertivní ne“ a „požádání o laskavost“ v modelové situaci.

Závěr

Společná rekapitulace kurzu, zodpovězení dotazů, hodnocení