Kurzy a školení - nabídka kurzů a školení - detail kurzu

Manipulace a konstruktivní sebeobrana - úvod do problematiky

Variabilní symbol: 1522045
Datum konání: 5.4.2022
Čas: 9:00 do 14:10
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
Místo konání: VCVS ČR o.p.s. - Střední Čechy
Vítkova 10/241, 186 00 Praha 8 - Karlín - Podrobné informace
Lektor: Mgr. Věra Máchová
  • Profesionální lektorka v oblasti rozvoje osobních, komunikačních a manažerských dovedností
  • Psychodiagnostik a konzultantka při výběrových řízeních a personálních auditech.
  • Organizátorka Assessment Centre. 
  • OSVČ, praxe 22 let, z toho 17 let zkušeností se vzděláváním úředníků veřejné správy, sociálních pracovníků a pracovníků sociálních služeb.
  • Vystudovala psychologii na Masarykově univerzitě v Brně. Je certifikovanou lektorkou Asociace vzdělávání dospělých (AIVD) ČR. Absolvovala psychoterapeutický výcvik - psychoterapie zaměřená na tělo (biodynamická psychologie a biorelease).
Akreditace u MPSV ČR: A2021/0599-SP/PC
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
Cena kurzu: 2350,- Kč
Akreditované kurzy u naší společnosti jsou osvobozeny od DPH podle §57 odst. 1 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH ve znění pozdějších předpisů.
V ceně prezenčního kurzu je zahrnuto občerstvení a školicí materiál.
Organizuje pobočka: Střední Čechy - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR
Anotace:

Seznámení se specifickým fenoménem mezilidské komunikace - manipulativní komunikací a chováním - a s možnostmi, jak s ním ve svém profesním životě zacházet, abychom omezili jeho destruktivní působení. Účastníci se naučí rozpoznávat nejčastěji používané manipulativní techniky a ujasní si, proč mohou být účinné a jaké jsou možnosti obrany. U technik kontramanipulace zdůrazníme vždy obě strany - jak dosáhnout správného psychického vyladění pro účinnou sebeobranu i jak účinně reagovat, co říct či jaké opatření udělat. Prostor bude věnován také výměně zkušeností, případům z praxe a dotazům.

Obsah programu na osvědčení: manipulativní komunikace a chování, manipulativní techniky, rozpoznání manipulace, agresivní chování, strategie řešení konfliktu

Druh: základní

Cíle kurzu:

Absolvent získá vhled do problematiky mezilidské manipulace v komunikaci. Seznámí se s možnostmi rozpoznávání manipulativní komunikace a chování. Získá povědomí o principech, pravidlech a fázích zvládání manipulativního chování na profesionální úrovni. Získá vhled do komunikačních dovedností, jež jsou součástí konstruktivní sebeobrany, tzv. kontramanipulace. Naučí se vybrané strategie jednání s klientem s manipulativním chováním k zajištění efektivity při výkonu činností.

Program:

1. Jak spolu mluvíme - běžná, profesní a manipulativní komunikace

  1. Běžná, profesní a manipulativní komunikace.
  2. Zásady profesní komunikace.
  3. Pracovní role a její vliv na komunikaci a také na možnosti konstruktivní sebeobrany při setkání s manipulací v příkladech.

2. Emoční typologie a přesvědčování

  1. Nelze nekomunikovat - nechtěná verbální a neverbální manipulace v komunikace.
  2. Využití znalostí emoční typologie pro motivaci a přesvědčování.
  3. Jak zvýšit psychickou odolnost vůči manipulaci.
  4. Úvod do asertivity.

3. Rozpoznávání manipulace

  1. Jak rozpoznat manipulace, vybraný typ manipulace.
  2. Vědomá a nevědomá manipulace s lidmi.
  3. Záměrné ovlivňování emočního stavu v komunikaci za účelem dosažení neoprávněného prospěchu.
  4. Destruktivní manipulace.
  5. Co manipulátor říká a co tím myslí?
  6. Proč jsou manipulátoři úspěšní.
  7. Popis modelových situací.

4. Nejčastější manipulativní strategie v praxi

Druhy manipulací:

  • zmatení partnera na úrovni racionálního uvažování,
  • vyvedení z emoční rovnováhy,
  • získání poziční převahy,
  • neoprávněný požadavek,
  • citové vydírání,
  • neoprávněná kritika,
  • sabotování spolupráce,
  • snaha o koalici.

Konstruktivní zvládání těchto vybraných manipulativních útoků.

5. Agresivní a arogantní chování klientů

  1. Typologie podle motivace k agresivnímu chování (dominance, cholerický afekt, obranná agresivita, arogance, vyhrožování pomstou, frustrace, psychopatologie).
  2. Arogance a nízká hodnota ega.
  3. Účinná strategie zvládání pro vedení řízení či rozhovoru s klientem.

6. Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací

  1. Základních pět strategií řešení konfliktů - odstupňování řešení.
  2. Techniky kontramanipulace: parafrázování, "odkrytí hry", odmítnutí neoprávněného požadavku, ignorování nekonstruktivní kritiky, protiotázky aj.
  3. Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací,
  4. Načrtnutí řešení vybraných případů z praxe.