Manipulace a konstruktivní sebeobrana - úvod do problematiky
Moravský Beroun
|
| Kód kurzu: |
4125006 |
| Datum konání: |
21.3.2025
|
| Čas: |
08:30 do 15:00
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
|
| Místo konání: |
Městský úřad Moravský Beroun
náměstí 9. května 4, 739 05 Moravský Beroun - Podrobné informace
|
| Lektor: |
PhDr. Dagmar Ouhrabková, MBA
-
Od roku 2019 lektorování na zákazku, vlastní kurzy, koučink, terapie, jóga.
-
20 let praxe v rámci tvorby a realizace vzdělávacích a preventivních projektů pro všechny věkové skupiny, a to na místní, regionální i mezinárodní úrovni.
-
Přednáší na Univerzitě Hradec Králové, katedra sociální patologie a prevence
|
| Akreditovaná společnost u: |
MV ČR
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
|
| Cena kurzu: |
Cena dohodou
|
| Organizuje pobočka: |
Praha - ústředí - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR |
| Anotace: |
| Cíle kurzu: |
Cílem vzdělávacího programu je prohloubit znalosti úředníků sociálně-právní ochrany dětí získané v rámci odborného vzdělávání, případně vstupního vzdělávání úředníků ÚSC, v oblasti vybraných specifických komunikačních fenoménů a dovedností. Účastník získá vhled do problematiky v mezilidské komunikaci. Získá povědomí o principech, pravidlech a fázích zvládání manipulativního chování na profesionální úrovni. Získá vhled do komunikačních dovedností, jež jsou součástí konstruktivní sebeobrany, tzv. kontramanipulace. Cílem je zefektivnit reflexi sociální interakce a konstruktivní sebeobranu úředníků při vedení řízení a správních úkonů dle dikce správního řádu.
|
| Program: |
1. Jak spolu mluvíme - běžná, profesní a manipulativní komunikace
-
Zásady profesní komunikace pro výkonu správních činností orgánu sociálně-právní ochrany dětí v příkladech.
-
Pracovní role a její vliv na komunikaci a také na možnosti konstruktivní sebeobrany při setkání s manipulací v příkladech.
.
2. Emoční typologie a přesvědčování
-
Nelze nekomunikovat – nechtěná verbální a neverbální manipulace.
-
Využití znalostí emoční typologie pro motivaci a přesvědčování.
-
Jak zvýšit psychickou odolnost vůči manipulaci.
-
Popis modelových situací OSPOD.
3. Rozpoznání manipulace
-
Jak rozpoznat manipulace, vybraný typ manipulace, manipulativní strategie v praxi OSPOD.
-
Vědomá a nevědomá manipulace s lidmi.
-
Záměrné ovlivňování emočního stavu v komunikaci za účelem dosažení neoprávněného prospěchu.
-
Destruktivní manipulace. Co manipulátor říká a co tím myslí. Proč jsou manipulátoři úspěšní.
-
Popis modelových situací v praxi
4. Nejčastější manipulativní strategie v praxi
-
Druhy manipulací: zmatení partnera na úrovni racionálního uvažování, vyvedení z emoční rovnováhy, získávání poziční převahy.
-
Záměrné ovlivňování emočního stavu v komunikaci za účelem dosažení neoprávněného výsledku v praxi OSPOD např. neoprávněný požadavek, citové vydírání, neoprávněná kritika, sabotování spolupráce, snaha o koalici.
-
Konstruktivní zvládání těchto vybraných manipulativních útoků.
5. Agresivní a arogantní chování klientů (OSPOD)
-
Typologie podle motivace k agresivnímu chování (dominance, cholerický afekt, obranná agresivita, arogance a nízká hodnota ega, vyhrožování pomstou, frustrace, psychopatologie).
-
Účinná strategie zvládání pro vedení řízení či realizaci vybraných správních úkonů, rozhovor s klientem.
6. Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací
-
Načrtnutí řešení vybraných případů z praxe úředníků OSPOD.
-
Základních pět strategií řešení konfliktů - odstupňování řešení.
-
Techniky kontramanipulace: parafrázování, "odkrytí hry", odmítnutí neoprávněného požadavku, ignorování nekonstruktivní kritiky, protiotázky aj.
-
Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací.
|