registrovat se  


Kurzy a školení - nabídka kurzů a školení - detail kurzu

Manipulace a konstruktivní sebeobrana - úvod do problematiky

Kód kurzu: 6126011
Datum konání: 15.1.2026
Čas: 9:00 do 14:00
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
Místo konání: VCVS ČR, o. p. s., Řeznická
Řeznická, 60200 Brno - Podrobné informace
Lektor: Mgr. Věra Máchová
Akreditovaná společnost u: MV ČR
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
Cena kurzu: 2500,- Kč
Uvedená cena je bez DPH, bude navýšena o příslušnou DPH v souladu se zákonem.
Je-li účastníkem úředník dle § 2 odst. 4 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, vztahuje se na něj osvobození DPH podle §57 odst. 1 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH ve znění pozdějších předpisů, a konečná cena kurzu zůstává stejná – DPH ve výši 0%.
Ostatním účastníkům je cena kurzu navýšena o DPH ve výši 21%.
V ceně prezenčního kurzu je zahrnuto občerstvení a školicí materiál.
Organizuje pobočka: Brno - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR
Anotace:

mezilidská manipulace v komunikaci, manipulativní chování, fáze a pravidla 

Cíle kurzu:

Absolvent získá vhled do problematiky mezilidské manipulace v komunikaci. Seznámí se s možnostmi rozpoznávání manipulativní komunikace a chování. Získá povědomí o principech, pravidlech a fázích zvládání manipulativního chování na profesionální úrovni. Získá vhled do komunikačních dovedností, jež jsou součástí konstruktivní sebeobrany, tzv. kontramanipulace. Naučí se vybrané strategie jednání s klientem s manipulativním chováním k zajištění efektivity při výkonu činností.

Program:

Jak spolu mluvíme - běžná, profesní a manipulativní komunikace

  • Běžná, profesní a manipulativní komunikace. Zásady profesní komunikace. Pracovní role a její vliv na komunikaci a také na možnosti konstruktivní sebeobrany při setkání s manipulací v příkladech.

2. Emoční typologie a přesvědčování

  • Nelze nekomunikovat - nechtěná verbální a neverbální manipulace v komunikaci.
  • Využití znalosti emoční typologie pro motivaci a přesvědčování.
  • Jak zvýšit psychickou odolnost vůči manipulaci. Úvod do asertivity.

3. Rozpoznávání manipulace

  • Jak rozpoznat manipulace, vybraný typ manipulace.
  • Vědomá a nevědomá manipulace s lidmi.
  • Záměrné ovlivňování emočního stavu v komunikaci za účelem dosažení neoprávněného prospěchu.
  • Destruktivní manipulace.
  • Co manipulátor říká a co tím myslí.
  • Proč jsou manipulátoři úspěšní.
  • Popis modelových situací.

4. Nejčastější manipulativní strategie v praxi

  • Druhy manipulací: zmatení partnera na úrovni racionálního uvažování, vyvedení z emoční rovnováhy, získávání poziční převahy, neoprávněný požadavek, citové vydírání, neoprávněná kritika, sabotování spolupráce, snaha o koalici.
  • Konstruktivní zvládání těchto vybraných manipulativních útoků.

5. Agresivní a arogantní chování klientů

  • Typologie podle motivace k agresivnímu chování (dominance, cholerický afekt, obranná agresivita, arogance, vyhrožování pomstou, frustrace, psychopatologie).
  • Arogance a nízká hodnota ega. Účinná strategie zvládání pro vedení řízení či rozhovoru s klientem.

6. Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací

  • Základních pět strategií řešení konfliktů - odstupňování řešení.
  • Techniky kontramanipulace: parafrázování, "odkrytí hry", odmítnutí neoprávněného požadavku, ignorování nekonstruktivní kritiky, protiotázky aj.
  • Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací.
  • Načrtnutí řešení vybraných případů z praxe.

VCVS ČR, o.p.s. je jako vzdělávací instituce akreditována u Ministerstva vnitra ČR pod číslem AK/I-2/2012 je držitelem celé řady akreditovaných vzdělávacích programů u Ministerstva práce a sociálních věcí ČR.

 

Číslo účtu společnosti Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o.p.s. je 107-9276630207/0100 (Komerční banka a.s.).