registrovat se  


Kurzy a školení - nabídka kurzů a školení - detail kurzu

Verbální a neverbální komunikace v profesní praxi - 4 vybrané situace: empatický rozhovor, vysvětlování, zvládání agrese a citového vydírání

on-line

Kód kurzu: 6125141
Datum konání: 23.10.2025
Čas: 9:00 do 14:00
Prezence začíná 30 minut před začátkem kurzu.
Místo konání: Microsoft Teams ON LINE
, On_line (MS Teams) - Podrobné informace
Lektor: PhDr. Markéta Vaculová, MBA
  • Supervizor, kouč, metodik standardů kvality v sociálních službách, konzultant na člověka i na řešení orientovaného přístupu v práci se seniory a s lidmi s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví, poradce pro pozůstalé. 
  • Od roku 2002 působí v sociálních službách, předtím v letech 1996 - 2000 pracovala v Psychiatrické léčebně Kroměříž. Mezi lety 2006 – 2013 pracovala v v sociálních službách na částečný úvazek + působila v business sféře jako regionální manager prodejních týmů. Od roku 2013 – dosud pracuje opět v sociálních službách, kde vystřídala pracovní pozice vedoucí sociálně zdravotního oddělení v DOZP, terénní sociální pracovnice v SAS, VŠ vyučující, aktivizační pracovnice v DS, všeobecná sestra v DZR, sociální pracovnice v SR, vedoucí pečovatelské služby a odborný metodický pracovník a supervizor pro standardizaci strategie podpory osob s atypickým chováním v rámci projektu Most do dobré praxe. Naposledy působila jako Odborný specialista v projektu Podporujeme hrdinství, které není vidět jako Vedoucí týmu provázejících pracovníků v podpoře domácí péče. V současné době působí M. Vaculová především jako konzultant a supervizor, příležitostně také jako mediátor a krizový intervent, pravidelně spolupracuje s MPSV na různých projektech.

 

Akreditovaná společnost u: MPSV ČR - Kombinovaná (číslo akreditace A2025/0813-SP/PC/VP/PP)
Kritérium pro udělení osvědčení účastníkovi je absolvování kurzu v celém rozsahu.
Cena kurzu: 2200,- Kč
Akreditované kurzy u naší společnosti jsou osvobozeny od DPH podle §57 odst. 1 písm. d) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH ve znění pozdějších předpisů.
V ceně prezenčního kurzu je zahrnuto občerstvení a školicí materiál.
Organizuje pobočka: Brno - Podrobnosti o pobočce VCVS ČR
Cíle kurzu:
Absolvent získá základní orientaci ve čtyřech specifických komunikačních situacích, se kterými se setkává při výkonu práce: empatický rozhovor, vysvětlování, zvládání agrese a citového vydírání. Naučí se jednoduše strukturovat rozhovor a zvolit vhodnou strategii komunikace s ohledem na kontext, vlastní profesní roli a aktuální potřeby klienta. Osvojí si základní techniky verbální a neverbální komunikace, které napomáhají udržet komunikaci v rovině dospělý–dospělý a reagovat přiměřeně v náročných situacích. Posílí schopnost pružně přecházet mezi různými komunikačními styly – od podpůrného po asertivní – v závislosti na charakteru situace a typu klientovy reakce. Zamyslí se nad svou profesní autoritou a hranicemi, a naučí se vnímat, jak komunikace ovlivňuje kvalitu vztahu s klientem i bezpečný průběh rozhovoru.
 
Program:

1. Úvod

  • Stanovení hlavního cíle vzdělávacího programu, obsahu a časového plánu vzdělávacího programu, očekávání a korekce očekávání účastníků. Úvodní slovo ke 4 komunikačním situacím: (1) empatický rozhovor, (2) vysvětlování, (3) zvládání agrese, (4) reakce na citové vydírání.

2. Profesní role z pohledu komunikace

  • Analýza profesní role pomocí předpřipravené "mapy profese"

3. Řízená komunikace - autorita v profesní roli

  • Autorita - předpoklad pro řízení profesních rozhovorů.

 

4. Empatický rozhovor

  • Druhy empatie.
  • Situace vhodné pro vedení empatického rozhovoru.
  • Příklad z praxe.
  • Standardní empatická asertivita a její odstupňování vzhledem ke kontextu.
  • Miniprocvičení empatických vyjádření.

5. Vysvětlování

  • Druhy vysvětlovacích rozhovorů.
  • Příklady z praxe.
  • Standardní doporučovaný přístup a jeho emočně podporující a pevnější "asertivnější" varianta.
  • Miniprocvičení vysvětlovacích strategií.

6. Zvládání agresivního chování

  • Základní druhy agresivního chování.
  • Příklady z praxe.
  • Standardní asertivní přístup a jeho měkčí a tvrdší varianta.
  • Miniprocvičení základní reakce.
 

7. Reakce na citové vydírání

  • Druhy citového vydírání.
  • Příklady z praxe.
  • Standardní kontramanipulativní přístup a jeho měkčí a tvrdší varianta.
  • Miniprocvičení vyjádření.

8. Závěr

  • Společná rekapitulace kurzu, zodpovězení dotazů.

VCVS ČR, o.p.s. je jako vzdělávací instituce akreditována u Ministerstva vnitra ČR pod číslem AK/I-2/2012 je držitelem celé řady akreditovaných vzdělávacích programů u Ministerstva práce a sociálních věcí ČR.

 

Číslo účtu společnosti Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o.p.s. je 107-9276630207/0100 (Komerční banka a.s.).